VREMURI DE PANDEMIE
„Și ce-ar fi dacă,/ Într-o zi blestemată/
Ne-am îmbolnăvi cu toții/ Deodată?
Și medici, și pacienți,/Și părinți, și
copii?
Ce-ar fi, ce-ar fi/ Dacă, brusc,/ Ne-am
îmbolnăvi,
Dacă n-ar avea/ Cine pe cine să mai
trateze,/ Bandaje și paranteze ?
Ce-ar fi dacă,/ În urma dreptului legitim/
De a ne îmbolnăvi,
Chiar ne-am trezi/ Că ne îmbolnăvim/ Și
n-avem cui ne adresa,/ N-avem pe cine chema?
Ce-ar fi dacă,/ Într-o zi
blestemată,/Ne-am îmbolnăvi/ Cu toții/ Deodată?”
Adrian Păunescu - „Bolnavi unanim”
”PANDEMÍE,
pandemii, s. f. - Epidemie care se extinde pe un teritoriu foarte mare,
cuprinzând mai multe țări, continente.
În
decursul istoriei omenirii multe boli infecțioase au provocat pandemii, unele
cu consecințe devastatoare: ciuma, variola, tifosul, holera, febra galbenă,
tuberculoza, gripa, coronavirusul.
- Miercuri
12 martie 2020, directorul Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii a declarat
epidemia de coronavirus „pandemie”, adică recunoaşterea oficială a propagării
rapide a virusului la nivel global.
- Luni,
16 martie, a fost instituita starea de urgenta prin decret oficial in contextul
pandemiei de Coronavirus:
Avand in vedere propunerea Guvernului de
instituire a starii de urgenta,
In
temeiul prevederilor art. 93 alin. (1), ale art. 100 din Constitutia Romaniei,
republicata si ale art. 3 si art. 10 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
1/1999 privind regimul starii de asediu si regimul starii de urgenta, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 453/2004, cu modificarile si
completarile ulterioare,
Presedintele Romaniei decreteaza:
Art. 1. - Se instituie starea de urgenta
pe intreg teritoriul Romaniei, pe o durata de 30 de zile.
Art. 2. - Pentru prevenirea raspandirii
COVID-19 si realizarea managementului consecintelor, raportat la evolutia
situatiei epidemiologice, pe durata starii de urgenta este restrans exercitiul
urmatoarelor drepturi, proportional cu gradul de realizare al criteriilor
prevazute de art. 4 alin. (4):
a) libera circulatie; b) dreptul la viata
intima, familiala si privata; c) inviolabilitatea domiciliului; d) dreptul la
invatatura; e) libertatea intrunirilor; f) dreptul de proprietate privata; g)
dreptul la greva; h) libertatea economica.”
Multe nopți am dormit liniștit, somn odihnitor.
Mai puțin într-una din nopțile trecute, când am dormit
puțin, în reprize, iar somnul mi-a fost marcat de coșmaruri, toate pe același
subiect, virusul – amenințarea integrității formei carnale; părea că o armată
infernală, adică formată din ostași ai infernului, menită să semene panică,
deznădejde și teroare în și printre oameni, cu participarea acestora, directă
sau doar pasivă. Se pare că acest microscopic oștean, COVID-19, este doar
pretextul, un vehicul, avangarda …
Acesta a fost coșmarul.
Iar când m-am trezit, pe toate canalele, aceleași
știri atât de asemănătoare și aceleași decizii ale conducătorilor diferitelor
state, care par să confirme că, acest coșmar este doar la … început.
1. Până la ce
cote să ajungă îngrijorarea acelora dintre noi care sunt afectați
psihic de știrile și informațiile care descriu
scenarii catastrofice și sunt furnizate în cascadă pe rețelele de socializare
și toate canalele mass-media, în deplin accord cu deciziile organelor statului,
care se susțin și validează reciproc, pe de o parte și, inconștiența,
nepăsarea, reaua-voință a altora, care ignoră, contrazic, încalcă, speculează
suferința, incompetența, nepriceperea, ignoranța, pe de altă parte.
Cum se poate proteja eficient omul simplu, ce metode
de apărare are la dispoziție, cum poate ști în cine să se încreadă și în cine
nu, cum să afle și să găsească cele mai bune soluții, pentru sine și cei dragi,
apropiați, în asemenea situații?
Există răspunsuri corecte sau măcar acceptabile?
2. Iată că
transpare din ce în ce mai clar lupta ce
se duce între ființele luminii
și cele ale întunericului.
Apocalipsa
informațională, inclusiv virusologică, condusă parcă de spiritele ahrimanice* și cele luciferice** (după cum le denumea și descria Rudolf Steiner), lovește în
plin pe cei indeciși, nesiguri și/sau ignoranți.
Neîncrederea,
panica, incoerența, dau năvală în lume cu o forță nebănuită semănând teroare,
insecuritate și divizare, aducând cu sine îngrădiri, restricții și amputări ale
drepturilor și libertăților personale și colective, ce vor produce efecte
nefaste pe termen lung și vor crea premisele unor abuzuri generatoare de
suferințe și nedreptăți inimaginabile, greu de prevăzut acum.
Tot ce
este meschin, toxic, murdar, va prolifera.
Duhorile
pestilențiale din vremurile ciumei și holerei se împrăștie acum în lume sub
formele lor psihice, provocând efecte la fel de tragice, încurajând și
amplificând degradarea în toate formele și sub toate aspectele ei: răutatea,
invidia, egoismul, sarcasmul, minciuna, trădarea, nedreptatea, vulgul și
prostituarea intelectuală.
Mai există
posibilitatea de a alege conștient și liber în mod real?
Ne mai
putem noi oare da seama de starea noastră și de ce se întâmplă cu noi și în
jurul nostru?
Mai avem
noi oare în aceste vremuri și condiții o busolă morală, voința și dorința de a
o folosi?
Totuși,
fiecare decide în dreptul său pentru sine, pentru alții și pentru … generații
și generații de … oameni? și nu doar.
Vă îndemn
așadar, să ne mobilizăm fiecare și să ne trezim cât mai curând din somnul
obositor pe care-l dormim, pentru că doar în acest mod putem ieși din coșmar.
23 aprilie 2020
CristiC
NOTE
* Printre fiinţele spirituale care populează lumea
spirituală există unele prin acţiunea cărora lumea sensibilă îi apare omului ca
fiind alcătuită dintr-o materie densă. Sufletul recunoaste că toată materia
este într-adevăr spirituală şi că activitatea fiinţelor amintite constă în a
condensa, a durifica, a materializa elementul spiritual al lumii sensibile.
Dacă vrem să dăm acestor fiinţe un nume adecvat experienţei oculte, trebuie,
deşi în prezent anumite nume sunt puţin apreciate, să le numim fiinţe
ahrimanice. Adevăratul domeniu al fiinţelor arhimanice este regnul mineral.
Aici ele îşi revelează în mod plenar adevărata natură. În regnul vegetal şi în
regnurile superioare ale naturii, activitatea lor este diferită. Pentru a le
înţelege activitatea trebuie să ţinem seama de legile lumii elementare. Lumea
elementară, văzută din regiunile spirituale, apare ca o reflectare a acestor
regiuni. Dar imaginea reflectată în lumea elementară nu este tot atât de
însufleţită de viaţă proprie ca cea a lumii fizice. Fiinţele spirituale de
natură ahrimanică sunt mai puţin active în lumea elementară decât în lumea
sensibilă. Totodată, din lumea elementară emană, între altele, activitatea
fiinţelor ahrimanice, care se exprimă prin distrugere şi moarte. Se poate spune
chiar că, pentru regnurile superioare ale naturii, fiinţelor ahrimanice le
incumbă misiunea de a aduce moartea. În măsura în care moartea aparţine de
ordinea necesară a lucrurilor, activitatea fiinţelor ahrimanice este conformă
cu această ordine.Observând din înaltul lumii spirituale activitatea fiinţelor
ahrimanice în lumea inferioară se mai remarcă şi altceva. Datorită faptului că
fiinţele ahrimanice au lumea spirituală drept câmp de acţiune, ele nu sunt
supuse legilor care le guvernează forţele, dacă îşi exercită activitatea în
lumea superioară din care sunt originare. În lumea inferioară, fiinţele
arhimanice aspiră la independenţă, pe care nu ar putea s-o dobândească
niciodată în lumea superioară. Aceasta se manifestă în particular în influenţa
lor asupra omului, care, în lumea sensibilă, reprezintă regnul cel mai înalt al
naturii. Ele ar vrea să individualizeze viaţa sufletului, să confere
independenţă activităţilor sufletului care sunt legate de lumea simţurilor, să
le dezrădăcineze din lumea spirituală şi să le încorporeze în întregime
propriei lumi. Ca suflet gânditor, omul îşi trage originile din lumea
superioară. Sufletul gânditor, devenit clarvăzător, pătrunde în această lume
superioară. Gândirea, care se desfăşoară în lumea sensibilă de care este
legată, se află sub influenţa fiinţelor ahrimanice, care ar vrea într-un anumit
fel s-o permanentizeze în această lume. În timp ce, prin forţele lor, fiinţele
ahrimanice aduc moartea, ele ar vrea să smulgă de la moarte sufletul gânditor,
mărginindu-se la a distruge celelalte forţe vitale ale omului. Conform
intenţiei lor, doar forţa gândirii omeneşti ar trebui să dăinuiască în lumea sensibilă
şi să îmbrace o formă de existenţă care să se apropie din ce în ce mai mult de
ceea ce este ahrimanic în natură. În lumea inferioară, ceea ce a fost descris
mai sus nu se manifestă decât prin efectele sale. Omul poate aspira să-şi
penetreze sufletul său gânditor cu forţele care-i dau o certitudine vie despre
lumea spirituală. Dar el poate, tot aşa de bine, să-şi abată sufletul său
gânditor de la aceste forţe şi să-şi folosească gândirea în unicul scop de a
înţelege lumea sensibilă. Tentaţia de a acţiona în acest fel vine de la forţele
ahrimanice.
Rudolf Steiner-”PRAGUL LUMII SPIRITUALE: despre
fiinţele arhimanice”
**Există o
altă specie de fiinţe spirituale care, din înaltul lumii spirituale, pot fi
bine observate în lumea fizică şi, de asemenea, în lumea elementară, aceste
lumi constituind câmpul de acţiune adoptat de ele; fiinţele spirituale
menţionate încearcă să elibereze complet sufletul senzaţiei, cu alte cuvinte,
scopul lor este de a-l spiritualiza în întregime. Viaţa în lumea simţurilor
ţine de ordinea cosmică. Trăind în lumea sensibilă, sufletul parcurge o
evoluţie care este legată chiar de condiţiile existenţei sale. Faptul că el
pătrunde în acest domeniu fizic se datorează activităţii fiinţelor pe care
începem a le cunoaşte în lumea superioară (fiinţele ahrimanice). Acestei
activităţi i se opun fiinţele care ar vrea să îndepărteze sufletul care simte
de legile existenţei sensibile. Le vom numi fiinte luciferice.
Aşadar, fiinţele luciferice sunt, într-un anumit fel,
mereu la pândă în lumea sensibilă, pentru a extrage din ea tot ce ţine de
sufletul senzaţiei şi a-l încorpora unui domeniu cosmic corespunzător naturii
lor. Văzută din lumea superioară, activitatea fiinţelor luciferice se manifestă
şi în lumea elementară. Ele ar vrea să-şi rezerve aici (în lumea elementară) o
zonă de forţe care, conform intenţiilor lor, nu ar fi atinsă de gravitaţia
lumii sensibile, deşi fiinţele lumii superioare le-a predestinat să fie
înglobate în lumea sensibilă. Aşa cum fiinţele ahrimanice nu şi-ar depăşi
nicidecum sfera lor, exercitându-şi din când în când activitatea distructivă
asupra existenţei clădite pe ordinea cosmică, de asemenea, fiinţele luciferice
ar rămâne în limitele propriului lor regn, dacă s-ar mulţumi să străbată
sufletul raţiunii cu ajutorul unor forţe care să le ridice deasupra
evenimentelor lumii sensibile, ca fiinţe libere şi independente. Dar fiinţele
luciferice ies din domeniul lor, vrând să creeze, faţă de ordinea generală a
lumii superioare, un regn spiritual aparte, fapt pentru care caută să
transforme sufletele în lumea sensibilă.
Acţiunea fiinţelor luciferice în lumea sensibilă se
poate evidenţia în două modalităţi diferite. Pe de o parte, datorită lor omul
se poate entuziasma în faţa vieţii materiale. Ceea ce-l bucură, ceea ce-l
fortifică pe om nu provine numai din lumea sensibilă. El este capabil să se
bucure, să se entuziasmeze la vederea unei frumuseţi care depăşeşte sensibilul.
Sub acest aspect, activitatea luciferică apare ca o cooperare la ceea ce a
produs civilizaţia cel mai remarcabil, în special din punct de vedere al artei.
În acest fel, omul poate trăi liber în gândire. El poate desfăşura o activitate
creatoare care se ridică deasupra lumii sensibile; poate filosofa asupra
lucrurilor.
Pe de altă parte, exagerarea forţelor luciferice din
suflete este sursa multor exaltări şi a multor perturbaţii, care se manifestă
în anumite activităţi ale sufletului, când acesta nu ţine seama de legile
ordinii cosmice. A vrea să filosofezi fără o cunoastere solidă a bazelor
ordinii cosmice, a te învălui egoist într-o ţesătură de reprezentări arbitrare,
a insista în exces asupra opiniei personale, iată reversul medaliei activităţii
luciferice.
Prin „celălalt eu“ al său, sufletul omenesc aparţine
lumii superioare. Dar el aparţine deopotrivă şi fiinţelor lumii inferioare.
Conştienţa clarvăzătoare se cufundă în mod conştient în lumea superioară, dacă
a trecut în acest scop prin pregătirea necesară. Dar pentru conştienţa
clarvăzătoare prin aceasta nu se schimbă starea de lucruri; ea dobândeşte, în
plus, doar cunoaşterea a ceea ce poate deveni realitate pentru orice suflet
omenesc.
Orice suflet omenesc aparţine lumii superioare şi atât
timp cât omul trăieşte pe pământ el e reunit cu un corp supus legilor lumii
sensibile, dar şi cu un corp subtil, eteric, care se alimentează din viaţa
lumii elementare. Forţele ahrimanice şi cele luciferice acţionează atât în
corpul fizic cât şi în corpul eteric.
…
În acest domeniu, confuzia şi haosul sunt cu atât mai
periculoase cu cât, la început, conştienţa omenească obişnuită nu poate avea
nici o cunoştinţă privind fiinţa astrală a sufletului. Această cunoaştere nu
poate fi nici măcar parţial atinsă pe primele trepte ale clarvederii oculte. Ea
este atinsă când omul devine conştient de el însuşi în corpul său eteric. El
percepe imaginile reflectate ale „celuilalt eu“ al său şi ale lumii superioare
căreia îi aparţine, percepe deci reflectarea eterică a corpului său astral, cu
ajutorul fiinţelor luciferice şi ahrimanice de care acest corp este străbătut.
Rudolf Steiner-”PRAGUL LUMII SPIRITUALE: despre
fiinţele luciferice”